Onderzoeken 2017-10-20T17:54:05+00:00

Onderzoek naar de effectiviteit van de MatriXmethode

Onderzoek naar de effectiviteit van de MatriXmethode

We hebben verschillende onderzoeken laten uitvoeren om de effectiviteit van de MatriXmethode vast te stellen. De methode werkt immers zo snel dat er veel ongeloof bestaat over de werking ervan. Men verwacht dat een probleem waar je al jaren last van hebt, niet in korte tijd kan worden opgelost. Het tegendeel is echter waar. Wat je in een fractie bij jezelf hebt geïnstalleerd in je geheugen, zoals een angst of een heel nare ervaring, kun je ook in zeer korte tijd zelf oplossen.

Een document geschreven door 2 EMDR therapeuten en tevens MatriXcoaches. Zij vinden de MatriXmethode zo verrassend eenvoudig en hebben vanuit hun professionaliteit beschreven wat volgens hen de overeenkomsten en verschillen zijn. Klik hier.

onderzoeken-foto1

Evita van der Groep, studente PABO van de CHE te Ede deed in haar stage onderzoek onder een zevental kinderen met leerproblemen in de bovenbouw. Haar onderzoeksvraag spitste ze op “Hoe kan een leerkracht de kinderen in de bovenbouw begeleiden in het ontwikkelen van hun cognitieve strategieën met behulp van de MatriXmethode?”

De leerkracht kan de kinderen in de bovenbouw begeleiden in het ontwikkelen van hun cognitieve strategieën met behulp van de MatriXmethode door aandacht te geven aan de manier waarop het kind het beste leert. Dit is niet de strategie die de leerkracht of een methode aanbiedt, maar die van het kind zelf. Het is belangrijk om als leerkracht aandacht te geven aan de fase ‘storage’ binnen het proces van het opslaan van informatie. In deze fase worden de cognitieve strategieën toegepast. Wanneer deze niet passend zijn bij de persoon, verloopt het opslaan van informatie niet soepel. Hier te downloaden.

Dorinda van den Born, studeerde aan de CHE te Ede als PABO-student, heeft in haar afstudeerfase een onderzoek uitgevoerd. Aan de hand van de neurobiologie, de “positieve psychologie” en de MatriXmethode heeft zij kinderen in de onderbouw (groep 1/2) onderzocht en gemeten. Door middel van gebruik te maken van de competenties van het kind zelf, binnen het hele leerproces, komt het kind in de flow. En bekeken wordt op welke manier de leerkracht daar optimaal aan kan bijdragen. Het rapport Leer-kracht leren leren is hier te downloaden.

Aansluitend op haar afstuderen heeft zij haar praktische ideeën en ervaringen verwerkt in het MatriXleerspel. De ontwikkeling van dit spel heeft ze uitgetest in de praktijk.

Het boek met 35 praktische en makkelijk uitvoerbare lesideeën is te bestellen via onze webwinkel.
Het wordt ook succesvol ingezet in het onderwijsproject van onderwijspionier en gecertificeerd MatriXcoach Ine Lückner van basisschool de Passe Partout te Tegelen.

Cognitieve gedragstherapeut Miriam ten Broeke-Meeuwsen (Mondhygiënistenpraktijk Elst) heeft de toepasbaarheid van de MatriXmethode bij tandheelkundige verrichtingen centraal gezet. De scriptie gaat over een praktijkonderzoek naar de toepasbaarheid van de MatriXmethode vergeleken met de gedragstherapeutische benadering en exposure (CGT). Het onderzoek is uitgevoerd in Mondhygiënistenpraktijk Elst bij 13 patiënten die allemaal aangaven last van tandartsangst te hebben. Ook hier is aangetoond dat één MatriXgesprek van gemiddeld 30 minuten tot positieve resultaten leidt. Ingrid MatriXcoachte de patiënten, Miriam paste CGT toe en zij behandelde als mondhygiëniste persoonlijk alle patiënten, in de stoel, na de gesprekken. Het onderzoek is hier te downloaden.

In 2011 heeft Martijn Kluitmans, student Toegepaste Psychologie van de Fontys Hogeschool in Eindhoven onderzoek gedaan naar de effectiviteit van één coachingsgesprek met de MatriXmethode en de beleving van de cliënt met AD(H)D. Deze ogenschijnlijk simpele techniek, mits zorgvuldig uitgevoerd, heeft grote toegevoegde waarde. De coaching vond plaats door een andere TP student die door Ingrid in 2 dagen getraind was om de methode toe te passen. Tevens een bewijs dat de methode overdraagbaar is. Significant verschil is gemeten tijdens het onderzoek. De techniek is niet simpel, zorgvuldigheid in het stellen van vragen is essentieel. De cliënt kan deze, eenmaal ervaren, techniek zelf blijven toepassen. Hierdoor is voor deze doelgroep, de ADHD’er 18+, een laagdrempelig hulpmiddel ontwikkeld waarmee ze hun hoofd voortdurend blijven opruimen en informatie handig onthouden en weer terugvinden. Ze zijn daardoor niet blijvend afhankelijk van de hulpverlening. Het onderzoek is hier te downloaden.

In 2011 heeft Frodo Veldt, student Toegepaste Psychologie van Fontys Hogeschool in Eindhoven onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het coachen met de MatriXmethode bij enkelvoudige angst voor dieren. Angsten voor honden, paarden, spinnen, vleermuizen en muizen zijn opgelost. Zestien mensen (kinderen en volwassenen, mannen en vrouwen) zijn gemiddeld 30 minuten gecoacht met de MatriXmethode. De coaching vond plaats door een andere student, die 2 dagen getraind was door Ingrid Stoop. Dit betekent dat de methode goed is aan te leren door professionals met een HBO-niveau. Het zijn praktijkgerichte onderzoeken geweest van minimaal zes weken.  Er was een controlegroep van 16 mensen. Het onderzoek is hier te downloaden.

In 2011 heeft Sebastiaan Lichtenberg, student Toegepaste Psychologie van Fontys Hogeschool in Eindhoven onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het coachen met de MatriXmethode bij rijangst. Zelf rijden, meerijangst, rijangst als gevolg van heftige ongelukken, tunnelangst etc. Een half miljoen mensen in Nederland durft de weg niet op. Een half miljoen mensen vermijdt de snelweg, tunnels, bruggen en viaducten. Deze cliënten met deze enkelvoudige angsten werden in één sessie van 30 minuten gecoacht. De coaching vond plaats door een andere student, die in 2 dagen getraind was door Ingrid Stoop. Dit betekent dat de methode goed is aan te leren door professionals met een HBO-niveau. Ook dit is een praktijkgericht onderzoek geweest gedurende minimaal zes weken, met een controlegroep. Het onderzoek is hier te downloaden.

In 2011 heeft Petra Thelosen, student Toegepaste Psychologie van Fontys Hogeschool in Eindhoven onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het coachen met de MatriXmethode bij faalangst bij jongeren, eindexamenklas van het VMBO. Vijf tot tien procent van de jongeren heeft last van faalangst. De angst is bij zestien jongeren in één sessie van gemiddeld 30 minuten gecoacht. De coaching vond plaats door een andere student, die 2 dagen getraind was door was door Ingrid Stoop. Haat methodiek van vragen stellen is daardoor ook bewezen overdraagbaar. Het zijn praktijkgerichte onderzoeken geweest waar gedurende minimaal zes weken gedegen onderzoek is gedaan met een controlegroep van zestien mensen. Het onderzoek is hier te downloaden.