Tranen

“De bel ging, de school was uit. Net als iedere dag waren er een flink aantal kinderen die dan de school uit renden. Ook die dag stond ik te wachten op mijn kind en zag dat schouwspel aan. Meestal sta ik links bij de grote eik, dat is handig voor Annemiek, mijn dochter van 8.

Vandaag was ze niet zo snel. Ik zag haar niet. Haar vriendinnetje Rolanda kwam naar me toe. Ze is nog binnen in de klas bij de juf. Ik stapte de school binnen en ging naar lokaal 6.

Daar zat ze, in tranen. De juf zat bij haar op haar tafeltje en praatte met Annemiek. Wat een akelig gezicht mijn verdrietige dochter.

Ze zag me en met haar gezicht ging ze op haar armen liggen op haar tafeltje. Op mijn vraag wat er aan de hand is antwoordde de juf dat het niet zo goed ging vandaag. Dat het de laatste tijd niet zo goed ging. Ik wist dat ze moeite had met taal. Dat ze vaak woorden verkeerd schreef.

Toen ze net leerde schrijven vonden we dat als ouders wel schattig maar nu ze acht jaar is is het belangrijk dat de woorden goed geschreven worden. Ook heeft ze moeite met het alfabet zei de juf met een diepe zucht.

Het alfabet

Annemiek kwam omhoog. Met een schokkende stem zei ze dat het teveel letters waren om te onthouden. Bij de letter P raakte ze de weg helemaal kwijt. En begon de frustratie.

Toen ik rondkeek in de klas zag ik een kaart van het alfabet. Dat waren geen 26 letters zag ik tot mijn verbazing. Het waren wel alle letters, maar dan dubbel. De hoofdletter A en de schrijfletter ernaast. Dus in plaats van 26 waren het 52 letters.

Ik kan me voorstellen dat dat verwarrend is. Ook hing er een poster met alle 26 letters versierd met dieren. “Hoe leren kinderen het alfabet tegenwoordig met al die afleiding?”, vroeg ik me af.

De juf en ik maakten een afspraak voor een oudergesprek op aanstaande maandagmiddag en ik zette hem in mijn telefoon. Snel maakte ik een foto van het klaslokaal. De juf vond het goed en we stapten op de fiets naar huis.

Stilte

Annemiek zei niet veel. Ik ook niet. In mijn hoofd zocht ik naar oplossingen. “Hoe kan ik mijn dochter het alfabet aanleren?”. We fietsten later langs een boekenwinkel en we gingen naar binnen. Ik keek bij de educatieve boeken, mijn dochter bij de kleurrijke kinderboeken.

Ik ontdekte iets vreemds. De boeken zijn allemaal zo opgeleukt met prachtige verhaaltjes om de letters van het alfabet te leren.
Prachtig om te zien en te bekijken, maar niet om gewoon de 26 letters te leren van a tot z. Ik besloot een alfabet te kopen, maar het voelde niet goed. Natuurlijk wilde ik met alle liefde mijn kind helpen, maar vroeg me af of het gekocht alfabet het probleem ging oplossen.

Thuisgekomen eerst de geurige kop thee en een kokoskoek die ik die ochtend gebakken had. Annemiek ging buitenspelen, dat deed ze het liefst. Ik herken dat van mezelf, ik was altijd buiten. School is school, thuis is thuis.

Toen ze weer thuis kwam, vroeg ik haar of ze met mij het alfabet wilde leren. Ze reageerde boos, omdat ze op school het al vaak geprobeerd had. Zonder succes, met frustratie. Als je een vader of moeder bent, dan weet je hoe je kind kan reageren. Niet bepaald enthousiast, ook deze keer niet.

De oplossing

Toch was ik ervan overtuigd dat mijn dochter het kon. Met of zonder boek. Toen ging ik op zoek op het internet. Veel wat ik zag, leek op elkaar. Ik had niet het gevoel dat dit het probleem ging oplossen. Uiteindelijk kwam ik terecht op de website van de MatriXmethode. Zoals op veel sites wordt verteld dat het dé oplossing is. Ook op deze site.

Maar toch zag ik een paar grote verschillen met al die andere sites. Was dit wat ik zocht?!

Nu, 5 weken later, is mijn dochter zo gelukkig en vrolijk. En ik ook, want ik heb haar goed kunnen helpen wat ik eerder nooit had gedacht. Ze heeft een 8,7 voor een taaltoets gehaald. Zelfs de juf is er verbaasd van.”

Gratis webinar volgen MatriXmethode

Gun jij je kind een positief schooljaar?

Krijg de inlogcode voor het gratis webinar voor ouders. En verras de juf of meester over enkele dagen met jouw kennisverbreding, gewoon achter je pc.

“Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen.

Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan. Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP. Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!”

ingrid stoop trainers trainer matrixmetode oogbewegingenIngrid Stoop, Ontwikkelaar MatriXmethode