Anne is elf. Ze wil het liefst in bomen klimmen en heel veel andere dingen buiten doen, maar ze doet het niet. Omdat ze bang is. Dat voelt ze vooral als ze in bed ligt. Dan doet haar buik pijn. Haar moeder noemt het stress-buikpijn. Anne weet niet wat dat is, maar vraagt niet om uitleg.

Vage klachten

Ze is al vaak naar de dokter geweest met haar klachten. Hij weet ook niet waar ze vandaan komen. De dokter is heel aardig. Toch durft Anne niet te zeggen dat ze gepest wordt. Ze vreest dat de dokter dat aan de meester vertelt. Die twee tennissen samen en hebben het vast over haar. Ze kijken ook altijd naar haar als zij tennisles heeft. Daar wordt ze heel zenuwachtig van.

Gevoelig

Haar moeder zegt dat ze heel gevoelig is. Anne weet niet wat dat betekent. Ze voelt wel wie lief is of bijvoorbeeld net ruzie heeft gehad als ze een kamer vol mensen binnenkomt. Een stemmetje in haar hoofd zegt dan dat ze voorzichtig moet zijn en weg moet gaan. Dat wil ze ook het allerliefst, maar dat kan natuurlijk niet. In de klas ziet ze meteen wanneer de juf boos is. Ze is dan helemaal rood. Andere kinderen schijnen dat niet te zien.

Monsters

Ze is ook altijd bang om naar bed te gaan en treuzelt met douchen. Als het donker is zitten er namelijk monsters in haar kamer. Haar ouders laten ‘s nachts een klein lampje branden en jagen soms de monsters weg, maar de volgende avond zijn ze er gewoon weer. Ze vinden dat Anne zich niet zo aan moet stellen. En dat maakt Anne verdrietig.

Anders

Anne is gewoon anders en merkt dat aan alles. Maar wat kan ze eraan doen? Ze is wie ze is en zal nooit veranderen. Ze denkt regelmatig: het is helemaal niet leuk om kind te zijn, was ik maar groot! Dan durf ik misschien te vertellen wat er allemaal in mijn hoofd gebeurt. Daar staan zoveel enge dingen.

Hoofd opruimen

Ik, Ingrid, ga met Anne aan de slag met de MatriXmethode:

Anne: Er is een leider tussen de monsters die steeds hard schreeuwt. Ik wil dat die zijn mond houdt en voor altijd verdwijnt.

Ingrid: Dat is jouw fantasie in jouw hoofd en jij bent de enige die daar iets mee kan doen.

Anne: Ik wil die schreeuwerige stem uitzetten.

Ingrid: Maak er eerst een Micky Mouse stemmetje van.

Anne lacht, nu wordt het leuk!

Ingrid: Zet het nu maar zacht en daarna uit.

Anne: Huh, het is zo anders nu: een monster die niks zegt.

Ingrid: Mag die nu uit je hoofd?

Anne: Ja graag! En hij neemt alle andere mee. Dat is nog beter. Ze zijn niet echt dus ik gooi ze allemaal in een vulkaan!

Ingrid: Doe maar. Maak het overal schoon waar het rommelig is geworden, ook in je hoofd.

Anne: Dat is lekker. Kan ik dat ook doen met mijn buikpijn?

Ingrid: Natuurlijk, die buikpijn voel je zelf en jij voelt hoe het voelt. De dokter kon niets vinden toch?

Anne: Nee. De buikpijn voelt als een bal in mijn buik.

(Anne haalt de bal denkbeeldig uit haar buik en schopt hem in een vuurkorf)

Anne: Hij brandt lekker!

Ik geef nogmaals de opdracht om alles, overal schoon te maken. Anne kiest voor een stoffer en blik en een nat doekje. Ze bedenkt dit zelf. De eigen autonomie wordt praktisch ingezet door deze jongedame! En dit is nou precies waar het om draait: eigenaarschap over het eigen praktische brein en de oplossing van het probleem.

Een tijdje later ontvang ik een lief mailtje van Anne:

“U heeft mij zo goed geholpen want ik dacht dat u heel lang met mij zou gaan praten. Ik was heel moe en in de auto heb ik zelfs geslapen. Ik kan het allemaal zélf en dat is een echt mooi kado voor mij wat ik altijd zal herinneren als ik weer nare dingen tegenkom die ik niet fijn vind. Die kan ik nu gewoon zelf opruimen! En mijn juf en moeder zeggen dat ze supertrots op mij zijn. Ik ga het ook aan andere kinderen leren!”

“Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen.

Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan. Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP. Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!”

Ingrid Stoop, Pionier en ontwikkelaar MatriXmethode