Een fout woord goed schrijven met de MatriXmethode.

(Een docente uit het speciaal onderwijs vertelde dit)

Ik ben docent in het speciaal basisonderwijs. Een fantastische baan. Kinderen die speciaal zijn gaan mij aan het hart. Zoals Joris. Hij kwam bij ons op school met een taalachterstand. Fout schrijven van bepaalde woorden moest worden opgelost. In het reguliere onderwijs konden ze niets meer voor hem doen. Joris is klein voor zijn leeftijd, ik schatte hem jonger dan 9 jaar. Toen ik hem voor het eerst ontmoette keek hij wat onzeker uit zijn ogen. Ik dacht verdriet te zien. Om dat te testen, stelde ik hem een paar vragen. Ik vroeg bewust niet of hij verdrietig was, maar vroeg naar wat hij het liefst doet. 

Zijn blauwe ogen gingen stralen. Hij is dol op dieren en helpt dagelijks in een dierenasiel. Hij maakt de hokken schoon, geeft de dieren te eten, wandelt met ze en knuffelt de honden die daar van houden. Die herkent hij meteen. ‘Daar heb ik oog voor.’

Problemen met taal

Joris is in zijn element bij de beesten. Er was een kinderboerderij vlakbij zijn vorige school en dat vond hij natuurlijk geweldig. Hij had het goed naar zijn zin met zijn vriendjes. Ze speelden veel samen. Tenminste, in het begin. Toen hij niet meer mee kon komen met taal en fout schrijven van woorden keer op keer voorkwam, veranderde dat.

Hij kreeg extra aandacht van juf Maike. Het klikte tussen die twee en juf Maike zette zich met honderd procent voor hem in. Zijn ouders werden er ook bij betrokken en waren heel blij met haar. Joris kreeg de ene na de andere test, ging naar een huiswerkinstituut én werd steeds chagrijniger. Zijn zorgdossier groeide.

Naar het speciaal onderwijs

Al die extra hulp kostte veel tijd, energie en geld. Te veel. Zijn ouders hadden nog twee kinderen die ook aandacht en externe begeleiding nodig hadden, en ondanks dat moeder er een baantje bij nam, konden ze het niet meer betalen. De knoop werd doorgehakt en Joris vertrok naar het speciaal basisonderwijs. In een kleinere groep zou dat bijspijkeren van zijn taalachterstand toch goed moeten komen!

De eerste dag keek Joris de kat uit de boom. Hij kende weinig kinderen. Het is nogal wat om naar een nieuwe school gaan en daar je weg te vinden. Fout schrijven van moeilijke maar ook makkelijk woorden achtervolgde hem. Het is mijn taak om hem daarbij te ondersteunen en daar neem ik dan ook ruim de tijd voor. Gelukkig kan dat op deze school.

Joris heeft nu zelf de regie

Joris verzint en installeert zelf, op zijn eigen manier. Hij heeft de regie en dat is heel belangrijk! ‘Ik weet ‘m nu echt,’ zei Joris. Ik liet hem het woord nog een keer schrijven, zonder af te kijken. ’Ik spiek wel even in mijn hoofd,’ glunderde hij met pretoogjes en schreef het woord computer foutloos op. Fout schrijven opgelost; high five Joris!

Andere manier

Zoals ook uit het dossier bleek, was taal was zijn probleem. Hij bleef bepaalde woorden hardnekkig verkeerd schrijven, zelfs na eindeloos oefenen op A4-tjes. Dat was dus niet de oplossing. Op internet vond ik een artikel over het vervangen van ‘foute’ woorden. Een nieuw woord moet niet alleen goed onthouden worden, ook het foute woord moet vervangen worden door het nieuwe woord. Anders bestaan er twee woorden naast elkaar: het ‘foute’ en het goede.

Het foute woord vervangen

Ik besloot om deze methode uit te proberen. Ik vroeg Joris om een moeilijk woord op te schrijven: computer. Hij schreef cumputtur. Ik vroeg waar hij dat woord zag. Hij wees een plek aan boven zijn linkeroor. Vervolgens schreef ik naast cumputter het woord computer. Ik wees het foute woord aan en daarna het goede woord en vroeg: ‘Wat wil jij doen met dat foute woord?’ Joris antwoordde: ‘Die ga ik uitgummen in mijn hoofd.’ Doe maar.

Joris vertelde dat hij nu een lege plek had. ‘Nou, daar kun je dan mooi dat nieuwe en goede woord computer neerzetten’, zei ik, en liet hem het woord correct opschrijven. Nu moest hij het woord nog neerzetten op de lege plek in zijn hoofd. Hij bedacht een ‘woordenschriftje’ en zette het woord daar zelf – denkbeeldig – in. ‘Ik maak een plaatje van een computer en zet het woord er als een plaatje onder’, zei hij. Doe maar.

“Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen. Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan.

Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP. Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!”

Ingrid Stoop, MatriXmethode Instituut

Online leerproblemen oplossen en een vol hoofd opruimen

Los online problemen met taal, rekenen, klokkijken en volle hoofden op binnen 30 minuten.
Voor leerling, ouders, opa/oma en onderwijsprofessional.