Resultaten ongeloofwaardig? Bel ons op werkdagen: 074 376 4877 | 09.30 – 12.30 uur|info@matrixmethode.nl

Het alfabet en werkstress

Werkstress voorkomen door het alfabet te begrijpen

Werkstress voorkomen: ontdek het alfabet als preventieve oplossing

Robin werkt in de zorg en de cliënten lopen weg met hem. Hij is echt een schatje. De meest bevlogen collega wordt er in het team hardop gezegd, dat durven ze te zeggen want Robin is een kanjer. Maar Robin heeft een probleem. Hij noemt het werkstress, maar de echte oorzaak is iets anders.

Niets is hem teveel als het de zorg betreft. Ruim op tijd begint hij altijd aan zijn werk binnen de instelling, waar de demente bejaarden iedere dag weer naar hem uitkijken. Robin kan lezen en schrijven met deze mensen. Lezen en schrijven….? Daar gaat het nou net helemaal verkeerd bij Robin.

Niet het enige probleem

Robin is niet de enige met een probleem. Zijn dochter Hester heeft namelijk ook een probleem. Het gaat niet goed op school. Ze heeft leerproblemen. De school stuurt hierover brieven en mails. Robin kan ze niet zo goed lezen en hij ervaart werkstress. Daar schaamt hij zich eigenlijk wel voor. Gelukkig leest zijn vrouw Marian ze voor. Ook het beantwoorden doet Marian.

Hester heeft het moeilijk op school. Ze blijft achter bij taal en ook klokkijken is lastig. Ze komt daardoor ook steeds te laat.

Het alfabet

Moeder Marian kreeg van een kennis een tip om Hester het alfabet op te laten schrijven. En wat schetst haar verbazing? Alle letters stonden door elkaar! “Wat betekent dat eigenlijk”, was de vraag die meteen in haar opkwam. Letters door elkaar, dus wellicht verkeerd onthouden in haar hoofd?

Toen ze de vraag aan haar dochter stelde, kreeg deze tranen in haar ogen. “Ja mam, alles van taal staat helemaal door elkaar in mijn hoofd. Als ik dan een woord op moet schrijven, moet ik eerst alle letters zoeken. En dat duurt echt heel erg lang. Alle kinderen in mijn klas zijn allang klaar en dan zoek ik nog steeds. Ook heb ik heel veel foute woorden in mijn hoofd staan. Ik schrijf vaak de verkeerde op. Niet de goede, die heb ik er ook in staan maar die vind ik niet snel genoeg.”

’s Avonds nadat Hester naar bed was, besprak Marian dit met Robin. Hij werd helemaal stil, eventjes. En toen begon het. Hij ratelde in een keer door, hij werd rood, boos verdrietig en ze zag haar man als een soort van klein kwetsbaar kind, dat nu in een keer eruit flapte wat hem al jaren dwars zat.

Vol hoofd

Zijn hoofd was ook vol. Vroeger op school werd hij gepest en dat was precies de reden dat hij in de zorg wilde. Hij wilde voor mensen kunnen zorgen, zonder teveel in de boeken te hoeven duiken. Een studie rechten was niet voor hem weggelegd, want hij had moeite met leren.

Hij stelde toen hij 6 jaar was de vraag aan de juf , hij wist zich dat als de dag van gisteren te herinneren, hoe hij de letters moest gaan onthouden in zijn hoofd. De juf zei dat ze dat niet wist en dat hij goed moest opletten in de klas.

Maar Robin was snel afgeleid. Daar hebben ze tegenwoordig een naam voor. Robin is namelijk een beelddenker; een persoon die makkelijk plaatjes maakt en onthoudt. Hij kijkt met zijn ogen omhoog en van alles wat hem verteld wordt, maakt hij plaatjes.

In rekenen was hij de beste van de klas. Voor rekenen had hij een denkbeeldige werkbank gemaakt met een overzichtelijk raster tegen de muur, waar alle tafels netjes op stonden. Net als het honderdveld. Zo kon hij de informatie makkelijk terugvinden.

Taal was helaas een ander verhaal. Dat was voor hem vreselijk. Daar had hij geen manier voor bedacht om al die informatie netjes te ordenen, zodat hij het later weer kon terugvinden.

Herkenning

Zo werkt het bij Hester dus ook. En net als zijn dochter heeft hij een levendige fantasie en overal maakt hij plaatjes van. Omdat hij geen idee heeft waar en hoe hij deze plaatjes moet onthouden, ontstaat er chaos in zijn hoofd. Daar wordt hij echt vreselijk moe van.

Zo moe zelfs dat hij zich deze week wilde ziek melden. Hij slaapt slecht. Allemaal gedachten en plaatjes spoken door zijn hoofd. Van zijn werk, van Hester en van heel veel andere zaken waar hij steeds aan moet denken.

Ziekmelden is geen optie, want zijn werk is juist zijn afleiding. Maar die zorgdossiers, de rapportages, de ellenlange verhalen van collega’s over iedere cliënt, die vermoeien hem. Met al die plaatjes die daar voor Robin steeds mee samengaan, wordt zijn hoofd steeds voller. En ontstaat er steeds meer werkstress.

Eindelijk duidelijk wat hem mankeert

De volgende dag stapt Robin naar zijn leidinggevende en legt het verhaal uit. Nu kan hij dat, omdat hij nu eindelijk duidelijk heeft wat hem mankeert. Na het gesprek loopt hij opgelucht de kamer uit. Hij heeft de vraag gekregen hoe hij het beste geholpen kan worden, zodat ze hem aan boord kunnen houden. Want in zijn werk is Robin echt geweldig, ondanks dat hij zich schaamt voor zijn werkstress.

De oplossing kwam al snel naar boven bij Robin. Er werd een bord gemaakt waar met icoontjes, kleuren, foto’s een snel en overzicht te zien was van de taken en de bijzonderheden van die dag, die week, die maand.

Dat was de praktische oplossing. Daar waren vele, ook visuele, collega’s ook blij mee. Ook zij waren wars van die tijdrovende zaken. Tijd voor iets nieuws!

Voorkomen is beter dan genezen

Ziekteverzuim voorkomen – als gevolg van zijn werkstress – is beter dan achteraf oplossen. En als je dan weet, achteraf, dat het alfabet bij vele werknemers de boosdoener is. Dat er op school niet, nog steeds niet(!), geleerd wordt HOE te leren is zorgelijk.

Weet jij nog hoe jij vroeger op school het alfabet hebt geleerd?

Leren HOE te leren vs. Leren WAT te leren

Het voorkomen van leerproblemen, volle hoofden, werkdruk en ziekteverzuim is een stap die nu gezet wordt door bedrijven en organisaties. Maar deze stap kan al veel eerder genomen worden.

Daarom heb ik een aantal korte online trainingen ontwikkeld om juist dit soort leerproblemen op te lossen en te voorkomen. Minstens 20% van alle kinderen kampt met één of meerdere problemen met taal, rekenen, klokkijken en dus ook concentratie. Met deze online trainingen leer je HOE te leren in plaats van WAT te leren. Speciaal voor leerlingen, ouders/verzorgers, opa’s en oma’s en onderwijzers.

Online leerproblemen of werkstress oplossen

In het MatriXleerplein kun je snel en makkelijk zelf al beginnen met het oplossen van leerproblemen van het kind. Deze online trainingen zijn zo ingericht dat je al binnen 30 minuten het kind kan helpen, waar en wanneer je wilt. Je krijgt de kennis die al sinds 1991 met succes wordt toegepast.

Leerproblemen van het kind/de leerling nu oplossen

Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen.

Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan. Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP.

Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!

Ingrid Stoop, MatriXmethode Instituut
2018-04-15T18:10:22+00:00

2 Reacties

  1. Odette Debets 15 april 2018 om 14:57 - Antwoorden

    Beste Ingrid, in je mail zitten 2 links. Deze tweede werkt goed, maar de eerste heeft rare stukjes tekst ertussen, alsof er reclame tussendoor komt. Dit is toch geen virus hé? Ik zou er even naar kijken als ik jou was!
    Met vriendelijke groeten,
    Odette

    • Walter 16 april 2018 om 09:08 - Antwoorden

      Dag Odette,

      Goed dat je dat deelt! Dat is inderdaad spam. We zijn al bezig met onze hosting om dit op te lossen. Als je iets niet vertrouwt, dan nooit ergens op klikken heb ik geleerd 😉

      Als ik nu kijk, dan is de tekst weg. Klopt dat?

      Groet van Walter Franssen

Geef een reactie