Online problemen met taal oplossen met opa of oma

Oma maakt zich zorgen over haar kleindochter. Marjolein is acht en heeft het niet naar haar zin op school. Echt niet. Ze zou het liefst thuis blijven en alles wat ze moet leren van haar moeder leren. Of online problemen met taal oplossen, samen met opa of oma. Want leren wil ze graag, daar ligt het niet aan. Het lukt gewoon niet in de klas. Er zijn te veel kinderen, er is te veel afleiding en er is te veel lesstof die ze niet begrijpt. Ondanks haar vrolijke uitstraling is ze diep ongelukkig. En oma ziet – als enige? – haar onmacht en verdriet.

Problemen thuis en op school

Er gebeurt veel in het leven van Marjolein. Haar hoofd is overvol. Thuis zijn er problemen omdat de baan van haar vader op de tocht staat. Hij vindt dat ze niet moet zeuren: “Ik heb problemen, jij niet. Misschien kunnen we straks jouw sportclub niet meer betalen en niet op vakantie. Dat zijn mijn zorgen. Doe jij nu maar je best, dat is het enige dat jij hoeft te doen”.

Een vol hoofd: informatie kan er niet meer bij.

Op school maken pestende klasgenootjes haar het leven zuur. Ze hebben het gemunt op haar kleding en geven elke dag negatief commentaar. Het maakt niet uit wat ze aantrekt, het is altijd verkeerd.

Helpen met leren

Oma wil ingrijpen, maar ze weet niet hoe. Ze wil geen gedoe met haar dochter die al zo druk is, en haar schoonzoon zit met zijn werk. Ze hebben gewoon steeds minder tijd voor de kinderen. Met haar achtergrond als kleuterjuf heeft ze heel wat in huis om haar kleindochter te helpen. Ze heeft nog geen ervaring met online problemen met taal oplossen, maar denkt wel dat het mogelijk is.

Ze stelt handige vragen als Marjolein uit school komt. In plaats van de veel gehoorde algemene vraag ‘Hoe was het op school?’,  waarop het lastig antwoorden is, stelt ze specifieke vragen. ‘Wat ging er goed vandaag?’, ‘Wat was lastig?’ en ‘Wat ga je morgen anders doen?’. Daardoor komt ze te weten wat er zich zoal in het koppie van Marjolein afspeelt.

Eenvoudig en snel

Omdat het oma ontbreekt aan kennis van de moderne lesmethodes (die trouwens zeer regelmatig vernieuwd worden omdat ze toch niet doen wat ze beloofden), gaat ze op onderzoek uit.

De bibliotheek wordt haar favoriete plek. Ze vindt er niet alleen interessante boeken en video’s, maar ook de gezelligheid die ze zo mist nu ze alleen is en niet veel om handen heeft. Ze leert veel over processen in de hersenen en eenvoudige manieren om haar kleindochter te ondersteunen. Vooral dat laatste spreekt haar aan. De tijd dringt en ze wil Marjolein zo snel mogelijk weer met plezier naar school zien gaan. “Online problemen met taal oplossen, bestaat dat?”, vraagt ze zich af.

Gewoon thuis

Op het MatriXleerplein vindt ze wat ze nodig heeft: problemen met taal, rekenen of klokkijken oplossen door instructievideo’s die ze thuis kan volgen. Ze bestelt de taaltraining en ontvangt meteen de inlogcode. Als Marjolein straks bij haar is, heeft zij zich voorbereid en kunnen ze aan de slag!

In de online training leg ik uit dat ieder kind wel wil leren maar vaak niet weet HOE dat moet. Hoe onthoud je informatie in het langetermijngeheugen zodat je het altijd terug kunt vinden? Informatie moet een – denkbeeldige – plek krijgen om het weer te kunnen gebruiken. Opnemen, verwerken, opslaan, onthouden en vinden is de route. Je laat het alfabet pas zien nadat een kind het foutloos na kan zeggen. Daarna volgen stippen op de plekken waar de letters staan en vervolgens komen de letters erbij. De letters staan in vier rijtjes, net zoals in het liedje. Dat herkende oma, ze zong het altijd als ze Marjolein in bed stopte.

Meteen aan de slag

Het alfabet een plek geven in het hoofd was helemaal nieuw voor oma. Een denkbeeldige plek om een soort foto van het alfabet neer te zetten. Heel logisch eigenlijk, bijna te simpel. Ze pakt een blaadje en een paar stiften en er is helemaal klaar voor om Marjolein te leren HOE te leren met behulp van de oefeningen van het MatriXleerplein. Online problemen met taal oplossen ligt dus gewoon binnen handbereik!

De onmisbare basisinformatie onthouden?

Problemen met taal, rekenen of klokkijken & tijdsbesef zijn verleden tijd.
Een kind met meer zelfvertrouwen en plezier heb je al binnen 30 minuten, dankzij jou. Dat gun je toch iedereen?

Ingrid Stoop:

“Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen. Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan. Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP. Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!”