Lizette is een echt buitenkind. Alles wat de natuur brengt vindt ze fantastisch. De paddestoelen in de herfst, de beestjes die over de bladeren kruipen, de verse sneeuw waar ze gewoon een hapje van neemt, de vlinders die op de geurige bloemen neerstrijken, de vlieg die zijn pootjes uitgebreid wast terwijl hij uitrust op een takje.

Ze houdt van dieren en zou het liefst ook buiten slapen. Als oom en boswachter vind ik dat aandoenlijk. Ik zou haar graag meenemen zodat ze kan zien wat een mooi werk ik heb. Ik geniet er elke dag van, dat heeft ze vast van mij! Maar sommige simpele dingen belemmert haar, zoals niet kunnen klokkijken.

Geen zin

Ze komt vaak amper buiten. Ze is een teruggetrokken meisje geworden dat hele dagen binnen zit. Waar is dat spontane, nieuwsgierige, krachtige nichtje van vroeger gebleven? Als ik haar vraag waarom ze niet naar buiten gaat, antwoordt ze meestal dat ze niet zo’n zin heeft. Natuurlijk neem ik daar geen genoegen mee en weet ik haar over te halen om samen op pad te gaan. We hebben de grootste lol en Lizette leert van alles. Over de zomer- en de wintereik bijvoorbeeld.

De wintereik heeft een lang steeltje aan het blad, de zomereik een kort steeltje. Dat heb ik onthouden van een van mijn verjaardagsfeestjes toen we met twintig kinderen met de boswachter meegingen en het een hele heisa was om ze allemaal stil te houden zodat we zwijnen en herten konden spotten.

Pesten

Ik maak me zorgen om Lizette en dat blijkt terecht te zijn. Op de fiets vertelt ze mij dat ze het niet naar haar zin heeft op school. Rekenen kan ze als de beste maar taal vindt ze moeilijk. In haar klas zitten een paar meisjes die haar dagelijks pesten. Ze wachten haar op na schooltijd en zeggen gemene dingen over haar haar, haar schoenen, haar broek, over haar nieuwe bril en over de hoge cijfers die ze haalt voor rekenen.

Haar beste vriendin vond het allemaal zo eng worden dat ze de vriendschap opgezegd heeft. Ze is bang dat ze ook gepest gaat worden. Niet kunnen klokkijken vergoot het probleem, want ze komt vaak te laat waardoor ze onzeker wordt.

Pesten en moeite met informatie onthouden: de oorzaak van leerproblemen en emotionele problemen.

Gamen

Lizette zit veel thuis, het liefst op haar kamer. Daar kan ze ongestoord gamen op de laptop die ze van haar vader heeft gekregen. Haar ouders wonen niet meer bij elkaar en iedere maand is ze een weekend bij haar vader. Hij heeft geen werk en is veel thuis. Hij weet niet zo goed wat hij met haar aan moet en gamen is hun communicatiemiddel.

In huis is het vaak rommelig, maar een plek voor een stoel en een laptop kan Lizette altijd wel vinden. ‘Papa is een verzamelaar en kan niets weggooien’, zegt ze. Ik ben er nooit meer geweest na de scheiding en heb geen idee welke rommel ze steeds aantreft.

Wat ik wel weet is dat Lizette een gevoelig meisje is dat zich veel aantrekt. Ze vertrouwt me toe dat ze tijdens het gamen met vrienden praat die ze nog nooit gezien heeft en dat ze nog nooit buiten haar woonplaats geweest is. Over het niet kunnen klokkijken praat ze liever net, want ze schaamt zich daarvoor. Met tranen in haar ogen vertelt ze het toch.

In 30 minuten leren klokkijken

Ik wil haar helpen en bestel de online training klokkijken. ‘Ik ga je iets leren,’ zeg ik met enige trots. We gaan er samen voor zitten en binnen een half uur kent ze de analoge klok, heel bijzonder. De volgende keer gaan we de online training nieuwe woorden onthouden doen zodat ze ook met taal stappen vooruit zal gaan. Dat gun ik haar zo! Ik zie nu al wat een positief effect het kunnen klokkijken op haar zelfvertrouwen heeft.

Ik ga ook eens nadenken over het buitenspelen. Hoe kan ik haar daar praktisch mee helpen? Misschien met de online training hoofd opruimen. Als Lizette een opgeruimd hoofd heeft, ziet ze de wereld vast anders en kan ze de pestkoppen uit haar klas weerstand kunnen bieden en doen wat ze het liefste doet: buiten spelen!

Bekijk de volgende korte video. Daar vertelt een onderwijzeres van het Stedelijk Vakcollege in Zutphen wat de kracht is van een opgeruimd hoofd in het onderwijs.

Het oplossen van gedoe van het kind

 Wil je een simpele, effectieve manier om taal- of rekenproblemen op te lossen? Of klokkijken en/of de kalender uit te leggen?
Binnen 30 minuten heeft geen kind meer een excuus om te spijbelen of te laat te komen.

Ingrid Stoop:

“Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen. Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan. Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP. Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!”