Resultaten ongeloofwaardig? Bel ons: 074 376 4877 - werkdagen 09.30 – 12.30 uur|info@matrixmethode.nl

Zo belangrijk… maar vrijwel geen onderwijzer die het vraagt.

Leren WAT te leren vs. Leren HOE te leren

Ik roep al jaren dat meteen op de eerste schooldag aan de leerling iets belangrijks gevraagd moet worden. Al veel cliënten (leerlingen) van mij hebben laten zien dat daardoor leren ineens een stuk makkelijker gaat. Informatie moet namelijk door iedere leerling op een eigen manier worden opgeslagen en onthouden in het hoofd.

Alleen dat wordt vrijwel nooit gevraagd; er wordt vooral gezegd WAT de leerling moet leren. En daardoor kunnen sommige leerlingen niet goed meekomen in de klas. Leerling met leerproblemen hebben namelijk geen idee HOE informatie opgeslagen moet worden. Het zal de eerste vraag van het schooljaar moeten zijn.

Stel de vraag al op de eerste schooldag

Als dit namelijk niet wordt gevraagd, ontstaan er meer (leer)problemen.  De leerling krijgt een vervolgens een etiketten zoals ‘dyslexie’ of ‘dyscalculie’. De leerling wordt onzeker, vertoont negatief gedrag, etc. Je (her)kent het wel.

Maar iedere leerling kan dit zelf voorkomen. Dat zal niet alleen de leerling veel tijd en moeite schelen, maar ook jou als onderwijsprofessional.

Ook al is het denkbeeldig, toch moet informatie op een handige manier worden opgeslagen door iedere leerling. Bekijk de video waar ik er meer over vertel.

2018-04-17T11:16:11+00:00

2 Comments

  1. Joke Caers 27 september 2017 at 23:48 - Reply

    Kan je kinderen ook helpen met kloklezen met deze methode? Welke basisinformatie moeten ze daarvoor eerst opslaan?

Leave A Comment