Angst overwinnen kan iedereen op de eigen manier met de MatriXmethode

Iedereen kan elke angst overwinnen en voor altijd oplossen op de eigen manier. Want wie heeft de angst? Juist, de persoon zelf.

Er zijn veel mensen die één of meerdere angsten hebben. Een angst voor iets of iemand vanwege een nare gebeurtenis die is ontstaan in het verleden of mogelijk gaat ontstaan in de toekomst. Een angst oplossen staat niet in een boek, maar wel in het hoofd van de persoon.

Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland kampen er dagelijks mee. Het is dus niet zo vreemd dat er veel mensen zijn die een oplossing zoeken die werkt. Want naast iemand die er zelf graag van af wil, hebben ook anderen er baat bij zoals de werkgever of partner.

Wie heeft de oplossing voor een angst? Juist, de persoon zelf.

Een bange medewerker, patiënt of cliënt kost veel geld. En verplichte protocollen duren lang en vaak lost de hulp niets op. Hoe zal het zijn als iemand een angst binnen 30 minuten zelf oplost? Geweldig voor iedereen, toch?

Graag wil ik een gedeelte uit mijn boek met je delen dat gaat over een angst oplossen. Misschien herken je er zelf wel iets in.


Lees jij liever? Lees dan de tekst:

Angsten

Er zijn honderdduizenden angsten. Bijvoorbeeld: angst voor honden, spinnen, clowns, vliegangst, liftangst, rijangst, hoogtes en voor de tandarts. Of angst om te falen. Angsten zijn onhandig en je bent ze liever kwijt dan rijk.

Opmerkingen van de omgeving dat je angst onterecht is, hebben zin. De eigen beleving van de angst is echt. Datgene op wilskracht overwinnen of weghalen wat de angst genereert, werkt maar voor even. Dat lost de angst dus niet op!

Sterker nog, bij kinderen wordt de angst daardoor alleen maar bevestigd. Alle angsten zijn eigen strategieën van de emotie. Het is de angstemotie die aan een beleefde ervaring of toekomstverwachting is gekoppeld.

Iets zet de strategie van die beleving van die emotie in gang. Denk bijvoorbeeld aan een spin, een nare ervaring, de Cito-toets of een examen. Dat kan een herinnering zijn, maar dus ook iets wat al bedacht is voor in de toekomst. Door de beleving van de emotie in het nu te neutraliseren verdwijnt de angst. De situatie is geweest, dat is een feit.

Maar wat je er op dit moment bij ervaart, dáár kun je zelf iets aan doen en het neutraliseren. Of het is een verwachte situatie in de toekomst, daar heb je zelf invloed op en ook die kun je zelf neutraliseren. De beleving wordt dan anders.

Ik krijg in mijn praktijk geregeld kinderen die te kampen hebben met angsten. Ik neem ze allemaal even serieus en elk kind heeft zijn eigen beleving van angst. Ze verwoordden de angsten als volgt:

Zwemangst

“Voor het diploma-zwemmen moet ik door een gat zwemmen, dat vind ik heel erg eng. Misschien blijf ik wel vastzitten en verdrink ik en zie ik mijn papa en mama nooit meer.”

“Ik durf niet in de zee te zwemmen, want er zitten heel gevaarlijke vissen die je in het been bijten.”

Bang om naar bed te gaan

“Onder mijn bed zitten monsters. Die worden altijd wakker als ik in bed lig en wil gaan slapen. Ik hoor dan enge geluiden en ik weet zeker dat ze mij zullen gaan pakken als het licht uit is. Ik denk dat die monsters groen zijn en heel grote ogen hebben en een heel boos gezicht.”

“Misschien komt er een inbreker bij ons, ik heb daar al een plaatje van gemaakt en ik zie hem voor me. Hij heeft zwarte kleren aan en heeft een eng mes in zijn hand.”

“Ik kijk altijd onder mijn bed als ik moet gaan slapen. Er ligt misschien wel een enge slang onder, dat heeft mijn vriendinnetje een keer tegen mij gezegd.”

Tandartsangst

Tandartsen boezemen niet alleen angst in bij kinderen,
volwassenen kunnen het ook benauwd krijgen bij het idee van een tandartsbezoek. Dus zelfs aan het idee alleen al kan de emotie angst gekoppeld zijn.

Ik heb zelfs ooit een tandarts gecoacht die zelf bang was…

“Ik ben bang om naar de tandarts te gaan. Als ik er alleen al aan denk! Ik zie dan die spuit voor me die hij een keer heeft gebruikt bij mij. En dat deed zo’n vreselijke pijn. De volgende keer doet het vast nog veel meer pijn met die grote spuit, daarom ga ik niet meer.”

“Ik moet binnenkort echt naar de tandarts want ik heb kiespijn. Maar ik durf niet. De laatste keer dat ik ging, deed hij me pijn. Ik ben bang om weer zoveel pijn te krijgen. Ik heb last van mijn buik, het lijkt alsof er een te strakke band omheen zit en ik krimp helemaal ineen als ik er alleen al aan denk. Ook heb ik er een plaatje van gemaakt en ik zie het meteen als ik eraan denk.”

“Het engste op dat plaatje is die enorme spuit die in mijn mond verdween. Ik weet dat het niet echt zo was maar als ik eraan denk komt dat meteen in mijn gedachten. In mijn gedachten is die spuit wel een meter groot. Er zat wel een liter vloeistof in, die tergend langzaam werd leeggespoten en dat deed het meeste pijn. Misschien kwam het omdat ik dat nog nooit gevoeld had en er gezegd was dat het geen pijn zou doen. Alleen een prikje. Nou, ik heb het geweten en die tandarts met zijn assistente ook. Ik heb alles bij elkaar gekrijst en toen duurde het nog langer. Ik denk dat ik er wel vier uur gezeten heb voordat die spuit leeg was en mijn mond ongevoelig werd. Ongevoelig maar heel erg dik. En dat voel ik nog steeds. En het boren van dat gaatje duurde maar heel even. Waar maak ik me eigenlijk druk om? Maar als ik er weer aan denk, krijg ik toch een enorme buikpijn en zie ik meteen dat plaatje voor me. En het geluid van die boor hoor ik ook nog altijd in mijn hoofd.”

En zo zijn er talloze angsten die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen. Met behulp van het stellen van ‘MatriXvragen’ hebben alle personen zelf de strategie van de beleving van hun angsten geneutraliseerd en op hun eigen wijze laten verdwijnen.

Een angst die vaak voorkomt, maar soms pas ontdekt wordt na doorvragen, is faalangst.

Faalangst

Dit is angst om in de ogen van anderen te kort te schieten. Bang iets verkeerd te doen. De een uit dat op een passieve manier. Hij of zij begint ergens niet aan, uit angst te falen. De ander uit dat actief: hij of zij begint ergens aan maar is daarin niet succesvol omdat de angst in de weg zit. Soms werkt het positief en helpen de aanwezige angst en de daarbij optredende spanning juist om beter te functioneren, of om zich beter te concentreren dan onder normale omstandigheden het geval is. De stress of nervositeit vormt hier als het ware een extra prikkel en werkt daarom dus positief. Als het negatief werkt, vaak in situaties waarin men op de prestaties wordt beoordeeld zoals examens, dan slaat de spanning door naar transpireren, uitstelgedrag, afleidende gedachten, tobben, trillende handen, slapeloosheid of hartkloppingen en zorgt de faalangst ervoor dat bijvoorbeeld een leerling of student het geleerde vergeet.
In dit soort gevallen hebben de hierbij optredende extreme stress en angst dan een
negatieve uitwerking.

Negatieve ervaringen of mislukkingen kunnen de kans op faalangst vergroten. Ook kan in sommige situaties angst worden opgeroepen, zoals bij het optreden voor een groot publiek, het geven van een spreekbeurt voor de klas of het leveren van een topprestatie. Dit noemen we plankenkoorts. Bij faalangst is er sprake van een overmatig grote bezorgdheid of angst die niet in verhouding staat tot de werkelijke kans op falen. Of men legt de lat te hoog en stelt te strenge eisen aan zichzelf, of men heeft te hooggespannen verwachtingen.

Cliënten met faalangst in mijn praktijk hadden vaak een negatief zelfbeeld en waren ervan overtuigd dat ze niets konden en niets wisten. Als iets lukte, schreven ze dat vaak toe aan factoren als dat de toets heel erg makkelijk was of dat ze een bepaalde opdracht samen met iemand anders gemaakt hadden. Mislukkingen namen ze wel voor eigen rekening, waardoor het negatieve zelfbeeld werd bevestigd. Deze personen verwachtten en eisten teveel van zichzelf. Ze zijn vaak perfectionistisch en het is eigenlijk nooit goed genoeg. Hierdoor hadden de kinderen in veel verschillende situaties last van faalangst. Ook de omgeving stelde vaak hoge eisen en verwachtte betere prestaties. Zij deden daardoor nog meer hun best en gingen nog meer oefenen. Meer en meer oefenen heeft niet altijd zin. Het faalangstgevoel bleef sluimerend aanwezig. Zij hadden dat gevoel en de negatieve overtuiging zelf ooit geïnstalleerd. Het kostte veel energie en ook zelfs kinderen gaven aan moe te zijn. Ook zij hadden zelfs klachten zoals bij een burnout.

“Ik wil altijd weten hoe iets is ontstaan en waarom het werkt. Misschien dat ik daarom dokter wilde worden. Dat is er niet van gekomen, ik kwam terecht in het bankwezen. Toen mijn moeder op jonge leeftijd ziek werd, ben ik alsnog de medische kant opgegaan. Ik heb orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd. Later werd ik gegrepen door NLP.

Ik ben gefascineerd geraakt door de processen die zich in het hoofd afspelen. Door veel mensen te coachen en vragen te stellen, heb ik de kracht van de mind leren kennen. Die is ongekend!”

Ingrid Stoop, Pionier MatriXmethode